Održan sajam franšize i poslovnih mogućnosti

Tijekom posljednjih godina u Hrvatskoj se bilježi procvat franšiznog poslovanja. Najviše se franšiza razvija u sektorima ugostiteljstva, edukacije i zabave, no ima ih i u područjima vezanima uz zdravlje i ljepotu, kućne ljubimce, nekretnine, prijevoz te računovodstvo. Trenutno prema neslužbenim brojkama u Hrvatskoj djeluje 230 franšiznih sustava među kojima je više od sedamdeset domaćih. Franšizni sektor zapošljava 20.000 ljudi, a uz njega je vezano još podjednako toliko djelatnika u dobavnom lancu. Zbog toga je razvoj franšiznog poslovanja izuzetno važan za cjelokupno nacionalno gospodarstvo.

Kao rezultat trenda porasta franšiznog poslovanja u Hrvatskoj u Zagrebu je 22. i 23. rujna održan Sajam franšiza i poslovnih mogućnosti na kojem je izlagalo sedamdeset izlagača. Sajam franšiza i poslovnih mogućnosti održan je pod pokroviteljstvom Odbora za gospodarstvo Hrvatskoga sabora. Partneri Sajma su bili Hrvatska udruga za franšizno poslovanje, Grupacija tvrtki za franšizno poslovanje Hrvatske gospodarske komore i Colak Franchise Consulting Group. Glavni sponzori Sajma su bile tvrtke Postmii i Husse.

Na otvorenju Sajma je istaknuto kako mnogi poduzetnici u franšiziranju vide najbolji način za razvoj brenda i širenje poslovanja, a da primateljima franšiza one omogućuju sigurniji i brži put do uspjeha.

„Vjerujem da će razvoj hrvatskih franšiza napredovati te da će hrvatsko gospodarstvo nastaviti ispoljavati ozbiljne franšize kojima će osvajati svjetsko tržište“, kazao je Žarko Tušek, predsjednik Odbora za gospodarstvo Hrvatskoga sabora, na 3. Forumu franšiza Hrvatske gospodarske komore koji se održao u sklopu Sajma franšiza i poslovnih mogućnosti.

Andrija Čolak, osnivač Colak Franchise Consulting Group i suosnivač franšize Surf’n’Fries, rekao je da bi se Hrvatska trebala ugledati na Novi Zeland. Te dvije zemlje imaju sličan broj stanovnika, no udio franšizne industrije u BDP-u Novog Zelanda iznosi čak 14 posto. To je više od udjela turizma u BDP-u Hrvatske. „U idućih pet godina Hrvatska bi mogla imati tristo franšiza. Franšiziranjem izvozimo znanje i proizvode te stabiliziramo ekonomiju na razini mikropoduzetništva. Koliko je dobro investirati u franšizno poslovanje, potvrđuju i investicijski fondovi. Naime, njihove su investicije donedavno bile usmjerene na IT i farmaceutsku industriju, a sada se okreću franšizama. Franšize omogućuju skaliranje poslovanja i sigurnije su što se povrata investicije tiče“, istaknuo je Čolak.

Organizator sajma Igor Zlatar istaknuo je  „da domaće franšize postaju novi kotač zamašnjak hrvatskog gospodarstva. Franšize poduzetnicima početnicima omogućuju da u posao uđu s minimalnim rizikom te da uz standardizirane procese i mentorstvo davatelja franšiza razviju profitabilno poslovanje na duge pruge. Ponosni smo što na Sajmu franšiza sudjeluje sedamdesetak davatelja franšiza te tvrtki iz pratećih industrija, ali i što znamo da se u zemlji razvija desetak novih hrvatskih franšiza.“

Među izlagačima na Sajmu su bili Surf’n’Fries, Tinker Labs, Helen Doron English, Batak Grill, Curry Bowl, Fish Delish, Molo Longo, Dog & Style, Coding Giants, Edukido i drugi. Cjelokupni popis izlagača nalazi se na sljedećoj poveznici.

Tijekom dva dana održavanja više od 2500 posjetitelja je posjetilo sajam te sudjelovalo na 3. Forumu franšiza Hrvatske gospodarske komore koji je održan prvi dan te poslušalo zanimljiva predavanja drugi dan. Kao rezultat sajma nekoliko je izlagača potpisalo ugovore za širenje svoje franšizne mreže (npr. Edukido, Curry Bowl, Husse, itd.)

Kako je na sajmu bilo i stranih posjetitelja (iz Bosne i Hercegovine, Srbije, Crne Gore, Sjeverne Makedonije) otvorila se mogućnost organiziranja sličnih sajamskih događanja u regiji te se pojavila inicijativa osnivanja klastera hrvatskih franšiza s namjerom zajedničkog predstavljanja na inozemnim sajmovima. Dodatna inicijativa je u vidu posjete Hrvatskom saboru u cilju stvaranja povoljnijeg ekosustava za daljnji razvoj franšiznog poslovanja u Hrvatskoj. Konačna ocjena je da su ovakva događanja potrebna za daljnji razvoj franšiznog poslovanja u Hrvatskoj.